dinsdag 24 april 2012

Van toeteren noch blazen

"Ik heb best zin om straks lekker in Oostenrijk te blazen", zei John gisteren tijdens onze vierde klusavond. "Ik ook" zei ik er nietsvermoedend van uitgaande dat hij doelde op het lekker in de Beamer door de bergen van Oostenrijk scheuren.

Niets bleek echter minder waar. Wat bleek, hij heeft een bod gedaan op een saxofoon op marktplaats en die wil hij meenemen. Aan een auto sleutelen kan hij wel, maar als het op saxofoon (of wat dan ook) spelen aankomt weet John volgens mij van toeteren noch blazen aangezien hij voor zover ik weet net zo muzikaal is als Mike Angelo  op een goede dag, dus dat voorspelt niet veel goeds.

Nu maar hopen dus dat het bod niet geaccepteerd wordt. 
Meanwhile back in de loods zijn we goed bezig. Het beruchte slangenklemmetje is bevestigd. De twee velgen achter, voorzien van goede banden, zitten erop. En onze url www.realmenrealcars.co.cc is weer zichtbaar op de motorkap.

De grootste uitdaging van deze avond werd het speuren naar een lek waarvan we vermoeden dat het ergens in of om de radiateur zit. Het lijkt erop dat het lek ergens bij het vulresevoir zit, maar omdat we, na lang kijken langs onder en boven niet zien waar het precies lekt moet de radiateur er maar uit. Dus bakjes eronder, bouten, klemmen en slangen los en eruit met dat ding.

Ons vermoeden is juist, de pakking onderaan het reservoir heeft zijn beste tijd gehad. We moeten dus op zoek naar een nieuwe pakking. Voor vanavond zijn we klaar.



Tevreden met het behaalde resultaat sluiten we de deur.

Door: Martin


dinsdag 17 april 2012

Verse koffie

Met de wegens succes geprolongeerde thermosfles verse koffie in de hand stapte ik gisterenavond, iets later dan gebruikelijk, de loods binnen, waar John inmiddels alweer had geconstateerd dat we nog steeds een slangenklem tekort komen. Het slangetje laten we vanavond dus maar even voor wat het is.

Wat gaan we wel doen? John zal zich voornamelijk bezig houden met de geluidsinstallatie. De opgeblazen speakers en één van de versterkers verwijderen en de radio opnieuw aansluiten. De parrot (om handsfree te bellen) gaat er, wegens vorig jaar toch niet gebruikt, ook uit.  

Al met al een aardig klusje, mede gezien het feit dat om elke kabel minimaal zestien ty-raps zitten. Omdat ze toch gratis waren volgens John. 

Ik ga de motorkap matzwart rollen. Het begrip “licht opschuren” is nog nooit zo licht opgevat, dus al snel kon het verven beginnen. Gelukkig had mijn vrouw(ke) de benodigde materialen, bakje, houder rollers enz. al gekocht bij de Action voor minder dan een euro (dus dat moet goed zijn), zodat ik niet zelf naar deze verschrikkelijke winkel hoefde.


Hun slogan ‘verrassend volledig, verbazend voordelig’, is natuurlijk maar een halve waarheid. De tweede helft 'verrassend beroerde kwaliteit' vermelden ze niet. De afplaktape kunnen ze in elk geval hernoemen tot aftape, want plakken doet het voor geen meter. Maar goed, we werken nu eenmaal op low- of nobudget basis dus snel twee lagen verf (bakske koffie tussendoor) erop gerold en weer een klus afgestreept.

Tenslotte de twee beste velgen, waar twee (zo goed als nieuwe) banden (hebben we ook al) op moeten komen alsmede de remschijven (om af te laten draaien) in de auto’s geladen en zo vliegen de klusavonden voorbij.

dinsdag 10 april 2012

Tweede paasdagsleutelavond

Alweer een avondje sleutelen erop zitten. Op de avond van tweede paasdag stond vooral de benzineleiding (en het losmaken van de remschijfborgmoer) op het programma. De moeilijkheidsfactor zit hier vooral in de plaats waar zich dit bevindt.

Maar opvallend genoeg ging dit redelijk eenvoudig. De slangklemmen bleken een iets moeilijker probleem. één daarvan moesten we al afschrijven. De andere gingen redelijk tot goed vast, en daarmee was de nieuwe benzineleiding weer een geheel.

Voor de remschijfborgmoer kwam speciaal de ''oude meester'' even over. Het verhaal van tikje erop, kleine beiteltje, linksom slaan……ging vroeger ook zo, klopte helemaal.

Het moertje wat helemaal naar de klote was, is er zonder geluid en vloeken uitgetikt.Ben zelf snel aan de slag gegaan om de remklauw los te beuken. Zat toch ietwat vast. Maar na wat grof mokergeweld gaf hij zich over. Hiermee kunnen we de schijven laten ''afdraaien'', zodat ze weer lekker -zonder dat het stuur uit je handen slaat- rembewegingen gaan voortbrengen.

Met deze werkzaamheden bleek de avond alweer vervlogen. Nog even een naar waarschijnlijkheid carrosserieboutje vervangen. Dit bleek ook al weer een irritant proces te worden. Op sommige plekken kun je gewoon niet bij. Maar met 2 sleutelaars komt alles toch weer goed. 

Technisch gezien, hebben we nog 1 lekkage op te lossen. Ergens bij de radiator druppelt er gifgroene koelvloeistof.

Ook nog even onder de auto geïnspecteerd. Dit moet nog wel 7000 km mee kunnen. Alleen de stofhoezen van de achterschokbreker bleken afgebroken. En lagen bij beide zijden los te liggen. Mart had hier al snel een passende oplossing voor. Is het een afkeurpunt ? Nee……? Weg ermee dan.

Dus hebben we deze vakkundig afgeknipt. Ziet er ook weer een stuk beter uit. En de Bmw wordt steeds minder zwaar. Het motto, wat we niet nodig hebben halen we eraf en gooien we weg.

Volgende week maandag klappen we er weer op…..
Keep on reading, rain or shine

dinsdag 3 april 2012

We zijn begonnen

De kop van het sleutelen is er gisterenavond afgehaald. We zijn op 19.30 uur begonnen, echter was ik totaal vergeten dat ik nog een tijd van aanvang door moest geven aan mijn kompaan. Maar na een telefoontje, was hij er ongekend snel, in oude klamotten en klaar om de welbekende steeksleutel ter hand te nemen.

Eerst zijn we begonnen om de Beamer -zo hoog mogelijk- op de stempels te zetten. Alle velgen los gedraaid, en de voorste velgen gedemonteerd. Het ziet er heel roestig uit allemaal. Schijven en remklauw kijken mij troosteloos aan. Heel veel roest dus.

Mijn eerste gedachten zijn dan ook…….als dat maar los wil komen. Kruipolie in gulzige hoeveelheden aangebracht en linker remklauw verwijderd. aan deze kant ging het toch wel voorspoedig. Hierbij werd wel duidelijk dat de remblokken totaal versleten waren. Hier gaan we geen 8 landen meer mee doorscheuren. We zullen kosten moeten gaan maken. Internet moet afgespeurd worden om sappige imitatie budget-bmw onderdelen te gaan vinden. Hierna de remschijf verwijdert. Na wat harde mokerslagen kwam deze los. Klaar om afgeslepen te worden. Nu de andere kant. Omdat het allemaal iets te goed ging, stopte hier het geluk. Het boutje waar de rechterschijf mee vastzit, is door vorige ''monteurs'' compleet dol gedraaid. Zeg het maar……..wat nu. Heb nog geprobeerd de inbussleutel erin te rammen. Maar dol is dol. Zelfs de inmiddels gearriveerde ''oude meester'' wist hier met het aanwezige gereedschap geen oplossing voor. Maar gaf wel advies hoe dit verder aan te pakken. Advies op maat: klein beiteltje, hamertje, linksom tikken, en dan zo los……deden we vroeger altijd zo. Ja ja, voorlopig zit het schijfje rechts dus nog steeds stijf op de Beamer.

Wat kunnen we nog meer aanpakken. Het grote lek in de benzineleiding. Eerst even kijken waar zit het nu precies. Na wat overleg, en onder en boven te hebben gekeken, hebben we het lek boven. Compleet afgescheurde leiding. Hoelang zit dit al zo? Had de Beamer daarom zo'n hoog verbruik gehad, of was het toch gewoon onze ietwat sportieve rijstijl geweest. Goed; even verwijderen. Ook hier is even niet even. Het lijkt alsof ze ooit in Beieren eerst een benzinefilter hebben vastgehouden met 2 man, en daaromheen een auto zijn gaan bouwen. Na ongeveer een uurtje hele kleine prutsboutjes losdraaien, met mijn armen in een stand waarvan ik niet wist dat ze zo te buigen waren kwam het stuk slang los. Ik kijk nu al uit naar het terugzetten van dit ''stukske slang''.

En toen was het ineens over 23.15 uur. Het was mooi geweest. Veel bereikt maar nog veel te doen, voordat de Beamer weer ''on the road'' kan. Maar het komt goed.